سنجش فرهنگ و سواد آماری در صنعت آب و فاضلاب
کد مقاله : 1001-STATEDU4TH-FULL
نویسندگان
راضیه کرمی *
ریس گروه آمار
چکیده مقاله
چالش اساسی در بحث مدیریت آمار ناشی از قابلیت‌های درونی یک سازمان مانند مهارت کارکنان، فرهنگ آماری، نظام برنامه‌ریزی، باور مدیران به تاثیر آمار و اهمیت و جایگاه واحدهای آماری و توجه به قدرت استقلال آن‌ها است. به همین منظور در این ﭘژوهش برآن آمدیم که به ارزیابی و نگرش‌سنجی و تمایل به ارتقای فرهنگ و سواد آماری در بین کارکنان معاونت‌های محترم برنامه‌ریزی صنعت آبفای شهری در سطح کشور بپردازیم. شایان ذکر است که این فرضیه بر اساس نتایج خروجی از ارزیابی واحدهای آمار در سال 1402 که توسط وزارت نیرو انجام شده بود، می-باشد. با استفاده از آزمون ویلکاکسون به بررسی تک تک سوالات پرداخته و مشکل عمده‌ی شرکت ها در تفاوت بین آمار تولیدی و واقعیت و همچنین بی نیازی به درگاه آموزشی آمار در شرکت‌ها که حاصل عدم شناخت کافی بر مزیت‌های درگاه آماری می-باشد. همچنین نیاز به آموزش آمار در بین مدیران ارشد باعث رشد سریعتر فرهنگ آماری خواهد شد که نیاز به برنامه‌ریزی در سطح کلان را خواستار است. همبستگی بین سواد و فرهنگ آماری، نشان از سرمایه‌گذاری بر روی یک اصل مهم در جهت پیشرفت شرکت‌ها در هر دو اصل خواهد بود. این پژوهش یک مدل توصیفی از رفتارهای مشاهده شده را که به درک سیستم‌های پیچیده کمک می‌کند، ارائه می‌دهد.
کلیدواژه ها
واژگان کلیدی : تصمیم‌گیری، تفکر آماری، فرهنک آماری، سواد آماری، مدیریت آماری
وضعیت: پذیرفته شده