نقش آمار و آموزش ریاضی در تحقق توسعه پایدار |
کد مقاله : 1020-STATEDU4TH |
نویسندگان |
فریبا فیروزیان * دانشگاه شهید باهنر، بخش ریاضی و آمار |
چکیده مقاله |
مقاله حاضر به بررسی نقش آمار و آموزش ریاضی و اهمیت آنها در راستای توسعه پایدار میپردازد. در این پژوهش، مدل DMKC معرفی و توسعه داده شده که شامل پنج بعد اصلی است. با افزودن بعد فراشناخت، مدل غنیتر شده و به بررسی دو عنصر جدید به نامهای «تناسب فناوری» و «تناسب فرهنگی» در بعد تناسب آموزشی میپردازد. آمار بهعنوان ابزاری کلیدی برای تحلیل دادهها و شواهد در این مدل برجسته شده و تأثیر آن در تحقق اهداف توسعه پایدار و بهبود کیفیت آموزش ریاضی مورد تأکید قرار میگیرد. این پژوهش بر یکپارچهسازی مؤثر آموزش ریاضی و آمار با اصول توسعه پایدار تأکید کرده و بر ارتقاء تواناییهای آموزشی در تحلیل دادهها و تصمیمگیریهای مبتنی بر شواهد تأکید دارد. همچنین، ارتباط بین این عناصر و چگونگی همافزایی آنها در جهت توسعه پایدار مورد تبیین قرار میگیرد. همچنین، به تأثیر آمار بهعنوان ابزاری اساسی در تحلیل دادهها و تصمیمگیریهای مبتنی بر شواهد در راستای توسعه پایدار، تأکید میشود. در نهایت، این پژوهش بر لزوم ارتقاء تواناییهای آمارشناسی در میان فراگیران برای بهبود کیفیت آموزش و تحقق اهداف توسعه پایدار تأکید میکند. |
کلیدواژه ها |
توسعه پایدار، آموزش ریاضی، آمار، مدل DMKC |
وضعیت: پذیرفته شده |