ضرورت آموزش اخلاق آماری در برنامه‌های درسی آمار
کد مقاله : 1024-STATEDU4TH
نویسندگان
علی دولتی *
هیات علمی
چکیده مقاله
در دهه های اخیر، با گسترش استفاده از داده‎ها و نتایج تحلیل آن‎ها و نیز به کارگیری روش‎های آماری در تصمیم ‎سازی‎ها، سیاستگذاری ها و پژوهشهای علمی، صنعتی، پزشکی و اجتماعی، اهمیت توجه به مسائل اخلاقی در تمامی مراحل انجام کارهای آماری بیش از پیش آشکار شده است. رعایت اخلاق در انجام کارهای آماری، دیگر یک گزینه‌ی اختیاری نیست، بلکه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر به شمار می‌رود. سوءاستفاده از داده‌ها، ارائه تفسیرهای مغرضانه و نادرست از نتایج تحلیل‌ها، و عدم شفافیت در ارائه گزارش‌ها، پیامدهای جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت. این‌گونه اقدامات، موجب سوءتفاهم و برداشت‌های نادرست و مخدوش نمودن اعتماد عمومی به آمار و روش‌های آماری می شوند. از این رو، آموزش و ترویج اصول اخلاقی در آمار، امری حیاتی است و سرمایه‌گذاری در سلامت و اعتبار این حوزه و همچنین تقویت اعتماد عمومی به آمار تلقی می‌گردد. با توجه به این اهمیت، مقاله حاضر پیشنهاداتی را جهت گنجاندن مباحث اخلاقی در سرفصل دروس آمار ارائه می دهد. هدف اصلی تأکید بر ارتقای آگاهی دانشجویان و اساتید در خصوص مسائل اخلاقی مرتبط با کارهای آماری است. با افزایش آگاهی و حساسیت نسبت به این مسائل، می‌توان انتظار داشت که در آینده، شاهد رویکردی مسئولانه‌تر و اخلاقی‌تر در استفاده از آمار در تصمیم‌گیری‌ها و پژوهش‌ها باشیم و از بروز پیامدهای نامطلوب احتمالی پیشگیری شود.
کلیدواژه ها
Statistical ethics, statistics education, undergraduate curriculum
وضعیت: پذیرفته شده