نقش سوادآماری بر قابلیتهای پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی با نقش میانجی سوادپژوهشی
کد مقاله : 1026-STATEDU4TH
نویسندگان
شهربانو خاکسار *1، جمشید یزدانی چراتی2، سارا صباغیان طوسی3، مصطفی داودی4
1دانشجوی دکتری تخصصی آمار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی مازندارن، دانشکده بهداشت، ساری، ایران
2استاد آمار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری
3دانشجوی دکتری امارزیستی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران
4دانشجوی دکتری امار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دانشکده بهداشت
چکیده مقاله
اساس پویایی و پیشرفت هر جامعه، پرداختن به قابلیت‌های پژوهشی به ویژه در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی به دست دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. لذا سواد آماری مهارتی بسیار مهم در برقراری ارتباط با داده ها و اطلاعات آماری در انجام قابلیت‌های پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی محسوب می‌شود که امروزه به سرعت درحال رشد و گسترش است. این پژوهش با هدف نقش سوادآماری بر قابلیت‌های پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی با نقش میانجی سواد پژوهشی انجام شد. این پژوهش همبستگی مبتنی بر مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه اماری شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته‌های (روانشناسی، مشاوره، مدیریت) موسسات غیر انتفاعی مشهد بوند که بر اساس جدول مورگان تعداد 93 نفر در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار پی ال اس نسخه 3 انجام شد. یافته‌ها نشان داد که میانگین نمره کل سواد اماری دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حد متوسط بود. نتایج تحلیل معادلات ساختاری نشان داد که مدل پژوهش از برازش خوبی برخوردار بود و اثر غیر مسقیم سواد آماری از طریق سواد پژوهشی بر قابلیت‌های پژوهشی از نظر آماری معنادار شد.
کلیدواژه ها
سوادآماری، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، سواد پژوهشی، قابلیتهای پژوهشی
وضعیت: پذیرفته شده