عبور از مرحله عینی به انتزاعی: پرورش تفکر محاسباتی در علم داده با استفاده از کداپ
کد مقاله : 1029-STATEDU4TH
نویسندگان
رضا معطی *، ابوالفضل رفیع پور، محمدرضا فدایی
بخش آموزش ریاضی، دانشکده ریاضی و کامپیوتر، دانشگاه شهید باهنرکرمان ، کرمان، ایران
چکیده مقاله
با رشد روزافزون علم‌داده در آموزش، نیاز به ابزارهایی برای تسهیل درک مفاهیم انتزاعی به‌ویژه برای دانش‌آموزان مدارس بیش از پیش احساس می‌شود. ابزار کداپ ، به‌عنوان یک پلتفرم مبتنی بر رابط گرافیکی، این امکان را فراهم می‌آورد تا دانش‌آموزان بدون نیاز به کدنویسی وارد دنیای تحلیل داده شوند. این مقاله با استفاده از چارچوب فرگوسن و فنکاک (2021) در سه مرحله‌ی یادگیری بدون فناوری، یادگیری با رابط گرافیکی، و یادگیری با کدنویسی، سعی دارد تا فرایند عبور از تفکر عینی به انتزاعی در آموزش علم داده را تحلیل کرده و نقش کداپ را در این مسیر تبیین نماید. همچنین در یک کارگاه آموزشی، از فراگیران خواسته شد تا به دو سوال درباره استفاده از فناوری در آموزش آمار پاسخ دهند. این کارگاه بر مبنای رویکرد آموزشی بر اساس شش اصل طراحی شد. تحلیل پاسخ‌ها نشان می‌دهد که ابزارهای رابط گرافیکی مانند کداپ می‌توانند نقش مؤثری در درک بهتر مفاهیم آماری ایفا کنند و عبور به تفکر انتزاعی را تسهیل نمایند.
کلیدواژه ها
علم داده ، کداپ، رابط گرافیکی، دانشجو معلم
وضعیت: پذیرفته شده