آموزش احتمال با استفاده از برنامه‌نویسی اسکرچ در پایه هفتم مبتنی بر فراوانی نسبی
کد مقاله : 1030-STATEDU4TH
نویسندگان
پویا کریمی *1، ابوالفضل رفیع پور2، عباس پرچمی3
1دانشجوی کارشناسی ارشد رشته آموزش ریاضی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران و دبیر ریاضی شهر ماهان، کرمان
2دانشیار بخش آموزش ریاضی، دانشکده ریاضی و کامپیوتر، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران و رییس گروه پژوهشی آموزش ریاضی، پژوهشکده ریاضی ماهانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
3کرمان، شهید باهنر کرمان
چکیده مقاله
برنامه‌نویسی مبتنی بر بلوک به دانش‌آموزان این امکان را می‌دهد که به‌صورت تعاملی و بصری با مفاهیم احتمال آشنا شوند و مهارت‌های برنامه‌نویسی خود را نیز تقویت کنند. هدف این مطالعه، بررسی تأثیر استفاده از نرم‌افزار اسکرچ بر یادگیری مفاهیم احتمال در دانش‌آموزان پایه هفتم است. این مطالعه یک پروژه آموزشی مبتنی بر مسائل مرتبط با احتمال کتاب درسی پایه هفتم و حل آنها با اسکرچ برای دانش آموزان به منظور درک شهودی احتمال مبتنی بر فراوانی نسبی می‌باشد. نمونه پژوهش شامل30 دانش‌آموز و 5 معلم از سه مدرسه در کرمان و ماهان انتخاب گردید. این پژوهش با روش کیفی و تحلیل مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته از دانش‌آموزان و معلمان انجام شد و همچنین پروژه‌های کدنویسی دانش‌آموزان در اسکرچ تحلیل گردید. تحلیل کدهای دانش‌آموزان نشان داد که آن‌ها توانسته‌اند حل مسئله در زمینه احتمال خود را ارتقا داده و به زبان برنامه‌نویسی بلوکی بازنویسی کنند. همچنین نتایج نشان داد که استفاده از فناوری‌هایی همچون اسکرچ در زمینه آمار و احتمال باعث افزایش درک مفاهیم ریاضی، ارتقای مهارت‌های حل مسئله در زمینه احتمال، بهبود تعاملات اجتماعی و تقویت انگیزه دانش‌آموزان شده است.
کلیدواژه ها
برنامه نویسی بلوکی، آموزش احتمال، تقویت مهارت حل مسئله، یادگیری تعاملی
وضعیت: پذیرفته شده