پیشبینی نمره کمی درس ریاضی بر اساس عملکرد کیفی درس آمار |
کد مقاله : 1031-STATEDU4TH |
نویسندگان |
رضا پورموسی * عضو هیات علمی بخش آمار |
چکیده مقاله |
ریاضیات و آمار نیز پیوندی ناگسستنی دارند که یادگیری هر یک بدون دیگری ناقص خواهد بود. این ارتباط عمیق از همان مفاهیم پایه آغاز میشود، جایی که ابزارهای ریاضی به آمار معنا میبخشند و کاربردهای آماری به ریاضیات جان میدهند. درک این رابطه دوطرفه برای معلمان و دانشآموزان از اهمیت ویژهای برخوردار است. دادههای پژوهشی از مدارس نشان میدهد دانشآموزانی که در ریاضی عملکرد قوی دارند، در محاسبات آماری نیز موفقتر عمل میکنند و مفاهیم جدید آماری را با سرعت بیشتری فرا میگیرند. از طرف دیگر، دانشآموزان مسلط به آمار بهبود محسوسی در حل مسائل کاربردی ریاضی نشان میدهند و علاقه بیشتری به ریاضیات محض پیدا میکنند. کمیسازی نمرات دروسی نظیر ریاضی و آمار که ماهیت دقیق و عددی دارند به معلمان کمک میکند تا با تحلیل دقیقتر نتایج، روشهای تدریس خود را بهبود بخشند. این کار به شناسایی دقیقتر مباحثی که دانشآموزان در آنها با مشکل مواجه هستند و نیاز به بازآموزی دارند، کمک شایانی میکند. چنین رویکردی در نهایت منجر به ارتقای کیفیت آموزش ریاضی و آمار در مدارس خواهد شد. ما در این مقاله با استفاده از تکنیک های آماری قصد داریم با در اختیار داشتن نمرات ارزشیابی کیفی درس آمار، نمره درس ریاضی را به صورت کمی پیش بینی کنیم. |
کلیدواژه ها |
تابع پیش بینی، توزیع انتخاب، توزیع نرمال، ارزشیابی کیفی |
وضعیت: پذیرفته شده |