بررسی تمرینات مربوط به سرشماری در کتاب ریاضی دوم ابتدایی
کد مقاله : 1039-STATEDU4TH
نویسندگان
مریم اسماعیلی *، نسیبه انجم شعاع
عضو خانه ریاضیات کرمان
چکیده مقاله
در جهانی که به طور فزاینده‌ای به سوی داده‌محوری پیش می‌رود، سواد آماری دیگر مهارتی نیست که مختص حرفه‌ای‌ها باشد، بلکه یک توانایی بنیادی است که افراد را قادر می‌سازد تصمیم‌‌های آگاهانه در زندگی روزمره بگیرند. امروزه آموزش این توانایی از کودکی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که این امر از چشم آموزشگران و طراحان کتاب درسی پوشیده نبوده‌است. درکتاب ریاضی دوم ابتدایی، فصل آموزش آمار، با بیان مفهوم سرشماری و استفاده از چوب‌خط به عنوان ابزاری برای انجام سرشماری آغاز شده است. از نظر نویسندگان این مقاله تمام فعالیت‌های درج شده در کتاب درسی، دانش‌آموزان را ترغیب به استفاده از چوب‌خط به عنوان ابزار سرشماری، نمی‌کنند و در نتیجه دانش‌آموزان به هدف ذکر شده در کتاب نمی رسند. در پژوهش حاضر ضمن بررسی فعالیت‌های کتاب درسی، دو فعالیت جایگزین با هدایت مربی انجام شد و نتایج حاکی از بهبود عملکرد دانش‌آموزان در استفاده از چوب‌خط، زمان مواجهه با مسائل طراحی شده بود.
کلیدواژه ها
آموزش آمار، سرشماری، چوب‌خط
وضعیت: پذیرفته شده