تحلیل سوالات مبحث احتمال در مطالعه تیمز بر اساس نظریه سولو |
کد مقاله : 1040-STATEDU4TH |
نویسندگان |
زهره خزاعی *1، محسن مددی2، ابوالفضل رفیع پور3 1دانشجوی دکتری آموزش ریاضی، دانشکده ریاضی و کامپیوتر، دانشگاه شهید باهنر کرمان و گروه پژوهشی آموزش ریاضی، پژوهشکده ریاضی ماهانی، پژوهشگاه افضلیپور، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران. 2دانشیار بخش آمار، دانشکده ریاضی و کامپیوتر، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران. 3دانشیار بخش آموزش ریاضی، دانشکده ریاضی و کامپیوتر، دانشگاه شهید باهنر کرمان و رییس گروه پژوهشی آموزش ریاضی، پژوهشکده ریاضی ماهانی، پژوهشگاه افضلیپور، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران |
چکیده مقاله |
مطالعه حاضر به وضعیت آموزش احتمال با توجه به سوالات منتشر شده آزمون بینالمللی تیمز در پایه هشتم میپردازد. این تحقیق به صورت توصیفی- تحلیلی و با روش تحلیل محتوا انجام شده است. در قسمت اول مطالعه، عملکرد کل دانشآموزان شرکتکننده، شرکتکنندگان ایرانی و شرکتکنندگان کشورهای منطقه خاورمیانه که در این آزمون شرکت داشتند (ترکیه، امارات، عربستان، قطر، بحرین، عمان و لبنان)، مورد بررسی قرار میگیرد. در قسمت دوم مطالعه، به منظور بررسی عمیقتر سوالات، سطح سوالات از نظر سطوح طبقهبندی سولو تجزیه و تحلیل میگردد. در این راستا برای ارزیابی همسویی کدگذاری، از ضریب کاپای کوهن استفاده شده که مقدار 0/6 بهدست آمده و این مقدار از قابلیت اطمینان کدگذاری پشتیبانی میکند. یافتهها و نتایج تحقیق نشان میدهد که عملکرد دانشآموزان ایرانی تنها در حدود یک سوم سوالات، بالاتر از عملکرد کشورهای شرکتکننده منطقه خاورمیانه بوده است. این وضعیت بیانگر چالشهای جدی در نظام آموزشی کشور است. همچنین با استفاده از نظریه سولو، سوالات آزمون تیمز از نظر سطوح شناختی تحلیل شد و مشخص گردید که بیش از 80 درصد سوالات در سطح رابطهای قرار دارند. این یافتهها ضرورت گنجاندن مؤثر مباحث احتمال در برنامههای درسی را تأکید میکند. |
کلیدواژه ها |
آزمون تیمز، احتمال، پایه هشتم و سطوح طبقهبندی سولو |
وضعیت: پذیرفته شده |