سواد آماری راهکاری برای پیشگیری از برخی سوگیری های شناختی |
کد مقاله : 1042-STATEDU4TH |
نویسندگان |
علی دست برآورده * عضو هیات علمی گروه آمار دانشگاه یزد |
چکیده مقاله |
اگرچه شناخت انسانی از کارایی قابل توجهی برخوردار است اما مستعد سوگیری های شناختی است که قضاوت و تصمیم گیری ما را تحت تأثیر قرار می دهند. این مقاله چهار سوگیری شناختی شامل «قانون اعداد کوچک»، «کمتر بیشتر است»، «چیرگی علتها بر آمار»، و «عدم وجود گروه کنترل» را بررسی کرده و نشان میدهد که درک مفاهیم آماری و تفکر انتقادی میتواند به کاهش این خطاها کمک کند. مطالعات پیشین تأکید دارند که آموزش آمار باید بر درک مفهومی و کاربرد عملی متمرکز باشد. گنجاندن سواد آماری در برنامههای آموزشی مدرسهای میتواند تصمیمگیریهای عاری از سوگیری را تقویت کند. اگرچه شناخت انسانی از کارایی قابل توجهی برخوردار است اما مستعد سوگیری های شناختی است که قضاوت و تصمیم گیری ما را تحت تأثیر قرار می دهند. این مقاله چهار سوگیری شناختی شامل «قانون اعداد کوچک»، «کمتر بیشتر است»، «چیرگی علتها بر آمار»، و «عدم وجود گروه کنترل» را بررسی کرده و نشان میدهد که درک مفاهیم آماری و تفکر انتقادی میتواند به کاهش این خطاها کمک کند. |
کلیدواژه ها |
آموزش آمار، تصمیم گیری مبتنی بر شواهد، تفکر انتقادی، سواد آماری، سوگیری شناختی. |
وضعیت: پذیرفته شده |