تمثیلهای دانشآموزان پایه هشتم درباره آمار |
کد مقاله : 1043-STATEDU4TH |
نویسندگان |
زهرا سادات سادات حسینی *1، نرگس یافتیان2 1دبیر رسمی آموزش و پرورش ، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی 2دانشیار گروه ریاضی و استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی |
چکیده مقاله |
پژوهشها نشان میدهند که درک نگرش دانشآموزان در مورد درس آمار برای طراحی و برنامهریزی در جهت ارتقای روشهای تدریس و برنامههای درسی از اهمیت زیادی برخوردار است. درنتیجه با پرداختن به نگرش دانشآموزان نسبت به این درس میتوان یک محیط یادگیری مثبت برای پرورش دانشآموزان شکل داد و در نهایت نتایج دانشآموزان را در درس آمار بهبود بخشید. هدف از پژوهش حاضر، بررسی نگرش و دیدگاههای دانشآموزان پایه هشتم درباره درس آمار از طریق تحلیل تمثیلهای آنان بود. جامعه این پژوهش شامل دانشآموزان پایه هشتم منطقه 15 شهر تهران و نمونه شامل 37 نفر از این دانشآموزان بود. برای این منظور، با استفاده از پرسشنامهای با یک سؤال باز، ۳۶ تمثیل گردآوری و در 6 دسته طبقهبندی شدند. نتایج نشان داد بیشترین فراوانی مربوط به دسته «ابزار تصمیمگیری و تحلیل» و سپس «بازتاب نوسانات زندگی و طبیعت» بود. این یافتهها نشان میدهد که دانشآموزان، آمار را در پیوند با زندگی روزمره و تجربههای زیسته خود ادراک میکنند. تحلیل تمثیلها، ظرفیت ارزشمندی را برای شناسایی نگرشها و بهبود روشهای تدریس آماری فراهم میسازد. نتایج این پژوهش میتواند برای معلمان و برنامهریزان آموزشی مثمر ثمر باشد. |
کلیدواژه ها |
تمثیل، آمار، نگرش دانشآموزان |
وضعیت: پذیرفته شده |